Fikir, Berfikir Dan Memikirkannya


Setiap orang dikurniakan otak. Lembu kerbau juga punya otak. Tapi otak manusia ada geliga. Otak manusia ada akal. Itu yang membolehkan manusia berfikir. Tak seperti lembu, ada otak tapi tak ada akal. Tak ada otak, tak adalah hidup. Mana pernah ada manusia atau lembu lahir dan hidup tanpa otak.

Macam orang lain, gua pon ada otak dengan akal yang bergeliga jugak. Saiz besar mana, IQ tinggi mana, itu gua tak pernah tahu. Cuma satu yang gua tahu, gua suka menggunakan otak dan akal untuk berfikir. Masalahnya, bila gua mula berfikir, pemikiran itu akan terus menerus tanpa ada rasa nak berhenti.
Between positive thinking and negative thinking, I choose both. - Orang Akaun
Contohnya; Kalau gua berfikir pasal "masa depan", mula-mula gua akan fikir pasal masa lampau. Kemudiannya masa sekarang dan perlahan-lahan barulah pemikiran tuh bergerak ke masa akan datang. Dari waktu bujang, kahwin, beranak-pinak sampailah bercucu-cicit. Tapi selalunya tak cukup dengan itu, selalunya sampai ke liang lahad. Maknanya, kalau cepat gua mati, cepatlah pemikiran gua berhenti. Kalau lambat gua mati, banyak la masa gua guna untuk berfikir.

Kadang kala, gua rasa kebolehan berfikir sampai tak reti nak berhenti ni macam annoying. Seriously annoying. Nak pulak kalau dah nak tido baru otak nak ligat berfikir. Benda-benda macam ni lah yang buat gua insomnia. Tapi kadang kala yang lagi satu, apa yang gua bayangkan dalam pemikiran gua menjadi kenyataan. Masa ni gua rasa macam gifted la pulak.

Itu satu pasal. Lagi satu pasal, gaya pemikiran gua selalunya bertentangan dengan norma-norma manusia berfikir yang lain. Kebanyakan orang berminat dan mengamalkan "positive thinking" tapi bagi gua, positive thinking cuma bahagian minor dalam pemikiran gua. Gua sebenarnya lebih cenderung kearah "negative thinking" tanpa mengabaikan "positif thinking" itu sendiri.

Negative thinking yang ada dalam kepala otak gua bukanlah negative buruk-buruk semuanya. Tapi lebih kepada 'worst case scenario'. Maknanya, gua cuba meramalkan kesan dan akibat kepada setiap pilihan yang ada, baik dan buruk. Kemudian baru gua akan pilih yang cost-benefit ratio dia yang paling berbaloi. 

Walaupun pilihan yang gua buat tuh ada kesan buruk, sekurang-kurangnya gua dah boleh bajet dan siap sediakan diri. Worst come to worst, gua tak akan jatuh terduduk sebab perkara-perkara yang tak bajet tapi berlaku. Kalau dah jatuh terduduk tuh, bukannya senang nak bangun balik. Itu semua orang tahu.

Somehow, walaupun gua jenis banyak main, pemikiran gua ni banyak membantu hidup gua sebenarnya. Tanpa sedar.

Sekarang ni, gua tengah berfikir tentang satu perkara major dalam hidup gua. Satu perkara yang memerlukan gua commit dalam jangka masa panjang. Satu perkara yang kalau gua commit, akan memberikan kesan kepada satu lagi perkara major yang gua perlu commit pada masa depan. Perkara ini bukan perkara main-main, bukan perkara yang boleh dipandang mudah.

Gua dah cakap dengan ayah gua, dia kata tak boleh sekerat jalan. Gua dah cakap dengan mak gua, dia sebut pasal satu lagi perkara major tuh. Gua bercakap dengan kawan-kawan gua, depa cakap daripada habis duit tak nampak rupa, baik commit saja tapi commit yang lebih murah kalau nak sedap sikit poket. Gua bercakap dengan Orang Dana, dia cakap lebih kurang macam semua orang cakap.

Gua sedang berfikir. Gua masih berfikir. Tak lama lagi gua akan buat keputusan. Tapi gua perlu selesaikan adegan fikir-fikir dulu.
Orang Akaun Web Developer

No comments:

Post a Comment