Virus Dalam Hosting kakuleter.com


Tengah sedap-sedap nak layan Google+, tiba-tiba notification henpon masuk menandakan ada email baru tak baca lagi. Maka, tanpa prasangka aku pon bukak la email. Seminit lepas tuh, aku rasa rimas perut lepas baca apa yang dihantar oleh tuan punya shokhost.com, company yang aku sewa hosting ni.
Salam..
ader virus dalam hosting encik..
mungkin tu ada backdoor.. so org akses masuk n upload virus tu..
tukar password hosting email dan lain utk keselamatan dan remove themes tu secepat mungkin.
lihat bawah.. sistem kami auto removed da file virus tu..
Entah apa bala la yang aku dapat ni. Baru plan nak nyaman-nyaman malam ni, tak pasal-pasal dah kena godek sini godek sana. Password dah tukar semua. Baik kakuleter.com, kakuleter.com/gallery ataupun wuiyo.com, semuanya aku tukar. Bukan tuh saja, user profile pon aku tukar jugak. Tak ada lagi dah profile dengan username admin. Safety measure.

Themes adalah benda simple yang paling aku tak suka. Renyah nak mampoih. Macam-macam nak kena edjas. Daripada theme ala-ala tumblog Elefolio oleh WooThemes, sekarang dah jadi NomNom Twenty Eleven oleh Zeaks. Ramai jugak aku tengok pakai blog ni. Simple dan load cepat. Ramai yang suka.

Nampak gayanya, banyak lagi kerja-kerja yang nak kena buat. Banyak lagi tutorial nak kena baca. Banyak lagi eksperimen akan dilaksanakan. Banyak mana sekalipon, slow-slow la aku buat. Tak larat aku nak buat sekali harung. Siang-siang dah penat otak mengadap akaun.
Pulan-pulan kayuh laa...
Orang Akaun Web Developer

No comments:

Post a Comment