Politik Tak Matang Buatan Malaysia


Politik Malaysia

Sebenarnya, meskipun aku baru sekali mengundi, dan tak berminat secara mendalam nak follow perihal politik tempatan, aku ada perasan beberapa perkara pasal politik buatan Malaysia ni.

Semenjak zaman aku kecil lagi, bila mana berlaku pilihanraya, mesti akan ada kes-kes pergaduhan. Mesti akan ada flyers-flyers, banner-banner, bunting-bunting mengutuk parti lawan. Benda-benda macam ni jumlahnya lagi banyak kalau nak dibandingkan dengan propaganda tunjuk diri sendiri bagus.

Ada logiknya jugak. Kalau puji diri sendiri nanti orang akan cakap yang parti tuh pesyen masuk bakul angkat sendiri.

Tapi dalam depa tak sedar, depa dah menyebar dan merebakkan sifat mazmumah dalam masyarakat. Depa membakar api kebencian kepada parti lawan, dalam usaha nak memenangkan parti sendiri.

Dalam ceramah-ceramah pon serupa. Lagi banyak cerita mengutuk orang daripada cerita pasal manifesto sendiri. Lebih banyak mengeji parti lawan daripada bercerita pasal logik dan cara perlaksanaan manifesto sendiri.

Ini la dia tuan-tuan dan puan-puan, politik tak matang buatan Malaysia. Dari zaman aku kecil dulu, sampai sekarang dah 26 tahun, aku tengok tak pernah upgrade kematangannya. Baik dari parti kerajaan, mahupun parti pembangkang. Dua-dua sama naik. Dua-dua sama bangang.


Gambar
Orang Akaun Web Developer

No comments:

Post a Comment